Blogs over onderwijs

Blogs over onderwijs

Wel mijn register!

OnderwijsPosted by Thijs Thu, March 14, 2019 08:02:10

Gisterenavond ontvouwden Jan van de Ven, René Kneyber en ik onze plannen voor een lerarencollectief. Een plan zonder een echt plan, maar alleen de vraag of er draagvlak is bij onze collega’s om plannen te gaan maken. Dat was even slikken voor sommigen, die misschien verwacht hadden met een uitgetekend plan en een mooie flyer naar buiten te lopen. Toch is het voor ons essentieel dat we inspraak en beleidmaken via deze route gaan aanvliegen. De vraag: ‘IS er überhaupt wel behoefte?’, zou best vaker gesteld mogen worden. Een voorbeeld dat ik hierbij wil gebruiken is het lerarenregister.

Hoewel het plan nu lerarenportfolio heet en het vrij onduidelijk is wat ermee gaat gebeuren, is het lerarenregister mij (en veel collega’s met mij) een doorn in het oog geweest. Waarom zou ik mij moeten verantwoorden en aan wie? Ik heb functionerings- en beoordelingsgesprekken met mijn leidinggevende, net als elke werknemer, dat vind ik voldoende. Toch moest en zou er een lerarenregister komen. Het zal niemand verbazen dat dit plan niet vanuit de leraren ontstond, maar vanuit de toenmalige minister.

Als ik het lerarenregister op dezelfde manier zou aan mogen vliegen als we nu doen met het lerarencollectief, dan lag er nu iets heel anders. Dan zou ik zeggen: ‘Ja! Dit is mijn lerarenregister!’ Dan had ik gezegd dat leraren verenigen in een register een goed idee zou zijn, als dit zou betekenen dat we het kunnen gebruiken als inspraakorgaan. Ben je een bevoegde leraar, wil je meepraten en meebeslissen over onderwijsbeleid, dan meld je je aan bij dit lerarenregister. Je professionaliseert door middel van het inlezen, de dialogen die je in het interactieve gedeelte voert en de nascholing waar je via dit register, vrijwillig, uit kunt kiezen. Je weet of de kwaliteit van de nascholing in orde is op basis van recensies van anderen. In mijn register zijn er helaas geen registerpunten. Deze zijn geheel komen te vervallen, omdat leraren niet leren omwille van punten, maar omwille van beter onderwijs. Dat is de echte beloning.

Laat me duidelijk zijn, dit is mijn idee. Niet het idee van het lerarencollectief. Dat is er namelijk nog niet. Er ligt nu alleen de vraag, ‘willen we een lerarencollectief?’ Willen we de vaker de vraag: IS er überhaupt wel behoefte, of blijven we vertrouwen op anderen die bepalen welke behoefte er is? Voel je meer voor het eerste? Dan is aanmelden op www.lerarencollectief.nl de eerste stap.



  • Comments(0)//blog.meesterthijs.nl/#post7